Wymagania edukacyjne z informatyki w klasie 4 szkoły podstawowej

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
7 września 2021
  1. W zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów uczeń:

    • analizuje problem opisany w zadaniu, określa cel do osiągnięcia i opracowuje rozwiązanie zadania,

    • wyróżnia kroki prowadzące do rozwiązania zadania,

    • formułuje algorytmy określające sterowanie obiektem na ekranie.

  2. W zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych uczeń:

    • tworzy ilustracje w edytorze grafiki – używa różnych narzędzi, stosuje przekształcenia obrazu, uzupełnia grafikę tekstem,

    • wybiera odpowiednie narzędzia edytora grafiki potrzebne do wykonania rysunku,

    • pracuje w kilku oknach edytora grafiki,

    • dopasowuje rozmiary obrazu do danego zadania,

    • tworzy animacje i gry w wizualnym języku programowania,

    • buduje skrypty określające sposób sterowania postacią na ekranie,

    • wykorzystuje polecenia sekwencyjne, warunkowe i iteracyjne,

    • programuje konsekwencje zajścia zdarzeń,

    • sprawdza, czy zbudowane skrypty działają zgodnie z oczekiwaniami, poprawia ewentualne błędy,

    • objaśnia zasadę działania zbudowanych skryptów,

    • tworzy dokumenty tekstowe,

    • wymienia zasady formatowania tekstu i stosuje je podczas sporządzania dokumentów,

    • wymienia i stosuje skróty klawiszowe ułatwiające pracę na komputerze,

    • wkleja do dokumentu obrazy skopiowane z internetu,

    • wstawia do dokumentu tekstowego obiekty WordArt,

    • tworzy w dokumentach listy numerowane i punktowane,

    • tworzy w dokumentach listy wielopoziomowe,

    • zapisuje efekty pracy w wyznaczonym miejscu,

    • porządkuje zasoby w komputerze lub innych urządzeniach.

  3. W zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi uczeń:

    • właściwie interpretuje komunikaty komputera i prawidłowo na nie reaguje,

    • wykorzystuje pomoc dostępną w programach,

    • właściwie zapisuje i przechowuje swoje prace wykonane na komputerze,

    • tworzy strukturę folderów, w których będzie przechowywać swoje pliki,

    • porządkuje pliki i foldery,

    • rozpoznaje najpopularniejsze formaty zapisu plików,

    • omawia przeznaczenie elementów, z których zbudowany jest komputer,

    • wymienia i klasyfikuje przeznaczenie urządzeń wejścia i wyjścia,

    • posługuje się różnymi nośnikami danych,

    • wyszukuje informacje w internecie, korzystając z różnych stron internetowych,

    • selekcjonuje materiały znalezione w sieci.

  4. W zakresie rozwijania kompetencji społecznych uczeń:

    • uczestniczy w pracy grupowej, wykonując zadania i realizując projekty,

    • dba o właściwy podział obowiązków podczas pracy w grupie,

    • przestrzega zasad obowiązujących podczas współpracy z innymi,

    • wymienia zawody oraz sytuacje z życia codziennego, w których są wykorzystywane umiejętności informatyczne.

  5. W zakresie przestrzegania praw i zasad bezpieczeństwa uczeń:

    • wymienia zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z komputera,

    • przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze,

    • chroni komputer przed zagrożeniami płynącymi z internetu,

    • stosuje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,

    • wymienia osoby i instytucje, do których może zwrócić się o pomoc w przypadku poczucia zagrożenia,

    • przestrzega praw autorskich, wykorzystując materiały pobrane z internetu.