Wymagania edukacyjne z informatyki w klasie 8 szkoły podstawowej

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
7 września 2021
  1. W zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów uczeń:
    • wymienia etapy rozwiązywania problemów,
    • wyjaśnia, czym jest algorytm,
    • buduje algorytmy do rozwiązywania problemów,
    • wskazuje specyfikację problemu (dane, wyniki),
    • przedstawia algorytm w postaci listy kroków oraz schematu blokowego,
    • tłumaczy, na czym polega sytuacja warunkowa w algorytmie,
    • omawia możliwości wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w różnych dziedzinach.
  2. W zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych uczeń:
    • wyjaśnia, co to znaczy programować,
    • wyjaśnia, na czym polega iteracja (powtarzanie),
    • stosuje pętlę powtórzeniową w tworzonych programach,
    • stosuje sytuację warunkową w tworzonych programach,
    • wykorzystuje zmienne podczas programowania,
    • tworzy procedury z parametrami i bez parametrów,
    • oblicza największy wspólny dzielnik, wykorzystując algorytm Euklidesa,
    • wskazuje największą liczbę w zbiorze, stosując algorytm wyszukiwania,
    • porządkuje elementy w zbiorze metodą wybierania, połowienia i zliczania,
    • wskazuje różnice pomiędzy kodem źródłowym a kodem wynikowym (maszynowym),
    • wskazuje różnice pomiędzy kompilatorem a interpreterem,
    • wyjaśnia, czym jest arkusz kalkulacyjny, wiersz, kolumna i komórka tabeli,
    • wskazuje adres komórki oraz zakres komórek w arkuszu kalkulacyjnym,
    • samodzielnie buduje formuły do wykonywania prostych obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym,
    • stosuje formuły wbudowane w program do wykonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym,
    • kopiuje formuły, stosując adresowanie względne, bezwzględne oraz mieszane,
    • sprawdza warunek logiczny w arkuszu kalkulacyjny, korzystając z funkcji JEŻELI,
    • dodaje oraz usuwa wiersze i kolumny w tabeli arkusza kalkulacyjnego,
    • zmienia szerokość kolumn i wysokość wierszy tabeli arkusza kalkulacyjnego,
    • zmienia wygląd komórek w arkuszu kalkulacyjnym,
    • dodaje i formatuje obramowanie komórek tabeli arkusza kalkulacyjnego,
    • scala ze sobą wiele komórek tabeli arkusza kalkulacyjnego,
    • wykorzystuje funkcję zawijania tekstu, aby zmieścić w jednej komórce dłuższe teksty,
    • zmienia format danych wpisanych do komórek arkusza kalkulacyjnego,
    • drukuje tabele utworzone w arkuszu kalkulacyjnym,
    • przedstawia na wykresie dane zebrane w tabeli arkusza kalkulacyjnego,
    • dobiera odpowiedni typ wykresu do rodzaju danych zebranych w tabeli arkusza kalkulacyjnego,
    • wstawia do dokumentu tekstowego tabelę lub wykres arkusza kalkulacyjnego,
    • wstawiając tabelę lub wykres arkusza kalkulacyjnego do dokumentu tekstowego, odróżnia obiekt osadzony od obiektu połączonego,
    • korzysta z algorytmów liniowego, warunkowego oraz iteracyjnego podczas pracy w arkuszu kalkulacyjnym,
    • sortuje dane w tabeli arkusza kalkulacyjnego w określonym porządku,
    • wyświetla tylko wybrane dane w tabeli arkusza kalkulacyjnego, korzystając z funkcji filtrowania.
  3. W zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi uczeń:
    • korzysta z różnych urządzeń peryferyjnych,
    • wyszukuje w internecie informacje i dane różnego rodzaju (tekst, obrazy, muzykę, filmy),
    • sprawnie posługuje się urządzeniami elektronicznymi takimi jak skaner, drukarka, aparat fotograficzny, kamera,
    • prawidłowo nazywa programy, narzędzia i funkcje, z których korzysta,
    • wyjaśnia działanie narzędzi, z których korzysta.
  4. W zakresie rozwijania kompetencji społecznych uczeń:
    • współpracuje z innymi, wykonując złożone projekty,
    • określa etapy wykonywania złożonego projektu grupowego,
    • komunikuje się z innymi przez sieć lokalną oraz przez internet, wykorzystując komunikatory,
    • wysyła i odbiera pocztę elektroniczną,
    • selekcjonuje i ocenia krytycznie informacje znalezione w internecie,
    • omawia najważniejsze wydarzenia w historii rozwoju komputerów, internetu i oprogramowania.
    • W zakresie przestrzegania praw i zasad bezpieczeństwa uczeń:
    • przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze,
    • wymienia i opisuje rodzaje licencji na oprogramowanie,
    • przestrzega postanowień licencji na oprogramowanie i materiały pobrane z internetu,
    • przestrzega zasad etycznych, korzystając z komputera i internetu,
    • dba o swoje bezpieczeństwo podczas korzystania z internetu,
    • przestrzega przepisów prawa podczas korzystania z internetu,
    • wie, czym jest netykieta, i przestrzega jej zasad, korzystając z internetu.