Wymagania edukacyjne z informatyki w klasie 6 szkoły podstawowej

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
7 września 2021
  1. W zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów uczeń:
    • ustala metodę wyszukiwania najmniejszej i największej liczby z podanego zbioru,
    • ustala metodę wyszukiwania określonej liczby w podanym zbiorze.
    • W zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych uczeń:
    • omawia możliwe zastosowania arkusza kalkulacyjnego,
    • opisuje budowę arkusza kalkulacyjnego,
    • wprowadza dane do arkusza kalkulacyjnego,
    • wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do obliczeń,
    • zmienia układ kolumn i wierszy tabeli,
    • formatuje czcionkę i wygląd tabeli,
    • sortuje dane w tabeli w określonym porządku,
    • wypełnia automatycznie komórki serią danych,
    • wyróżnia określone dane w komórkach przy pomocy formatowania warunkowego,
    • samodzielnie tworzy proste formuły obliczeniowe,
    • stosuje formuły SUMA oraz ŚREDNIA w wykonywanych obliczeniach,
    • prezentuje na wykresach dane z arkusza kalkulacyjnego,
    • zmienia wygląd wstawionego wykresu,
    • dobiera odpowiedni typ wykresu do prezentowanych danych,
    • wyjaśnia zasadę działania chmury internetowej,
    • zakłada foldery w chmurze internetowej do porządkowania gromadzonych w niej danych,
    • tworzy, edytuje i formatuje dokumenty bezpośrednio w chmurze internetowej,
    • udostępnia dokumenty znajdujące się w chmurze,
    • samodzielnie rysuje tło oraz duszki do projektu w programie Scratch,
    • buduje skrypty określające początkowy wygląd sceny i umieszczonych na niej elementów,
    • buduje skrypty wysyłające i odbierające komunikaty do sterowania grą tworzoną w programie Scratch,
    • tworzy prostą grę zręcznościową w programie Scratch,
    • wykorzystuje zmienne w projektach tworzonych w programie Scratch,
    • tworzy w programie Scratch skrypt wyszukujący największą i najmniejszą liczbę z podanego zbioru,
    • tworzy w programie Scratch skrypt wyszukujący określoną liczbę w podanym zbiorze,
    • omawia budowę interfejsu programu GIMP,
    • wyjaśnia zasadę działania warstw w obrazach tworzonych w programie GIMP,
    • tworzy i edytuje obrazy w programie GIMP, wykorzystując narzędzia z przybornika programu,
    • wykorzystuje warstwy podczas pracy w programie GIMP,
    • używa programu GIMP do tworzenia fotomontaży,
    • retuszuje zdjęcia, korzystając z programu GIMP,
    • zapisuje efekty pracy we wskazanym miejscu,
    • porządkuje zasoby w komputerze lub w innych urządzeniach.
  2. W zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi uczeń:
    • właściwie interpretuje komunikaty komputera i odpowiednio na nie reaguje,
    • wykorzystuje pomoc dostępną w programach,
    • właściwie zapisuje i przechowuje swoje prace wykonane na komputerze,
    • wyjaśnia zasadę działania poczty elektronicznej,
    • omawia elementy, z których składa się adres poczty elektronicznej,
    • samodzielnie zakłada konto poczty elektronicznej w jednym z popularnych serwisów,
    • omawia wygląd interfejsu konta pocztowego,
    • wysyła wiadomości za pomocą poczty elektronicznej,
    • korzysta z komunikatorów internetowych,
    • zapisuje tworzone projekty w różnych formatach.
  3. W zakresie rozwijania kompetencji społecznych uczeń:
    • uczestniczy w pracy grupowej, wykonując zadania i realizując projekty,
    • dba o właściwy podział obowiązków podczas pracy w grupie,
    • przestrzega zasad obowiązujących podczas współpracy z innymi,
    • przestrzega zasad netykiety, komunikując się z innymi osobami za pomocą internetu,
    • udostępnia dokumenty i foldery zgromadzone w chmurze internetowej,
    • współpracuje z innymi osobami, edytując dokumenty w chmurze internetowej,
    • wykorzystuje serwis internetowy Scratcha do dzielenia się swoimi projektami z innymi członkami tej społeczności oraz do wyszukiwania pomysłów na własne projekty.
  4. W zakresie przestrzegania praw i zasad bezpieczeństwa uczeń:
    • przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze,
    • stosuje zasady bezpiecznego korzystania z internetu,
    • przestrzega zasad bezpiecznej komunikacji internetowej.