PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA JĘZYK POLSKI - KLASA IV

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
21 listopada 2022

 

 

  1. Wymagania niezbędne do otrzymania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych:

Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza materiał programowy,  potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, odnosi sukcesy w konkursach wiedzy, wykonuje prace dodatkowe.

Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania, aktywnie uczestniczy w lekcji, wykonuje prace dodatkowe.

Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który opanował większość wiadomości i umiejętności, jest przygotowany do zajęć, aktywnie uczestniczy w lekcji.

Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który opanował podstawowe treści programowe w zakresie umożliwiającym postępy w dalszym uczeniu się.

Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który w ograniczonym zakresie opanował podstawowe wiadomości i umiejętności, pracuje z pomocą nauczyciela.

Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który nie opanował niezbędnego minimum wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania, a braki w wiadomościach uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy.

  1. Oceny z prac ocenianych punktowo są przeliczane według skali:

90% - 100 %  - bardzo dobry

75% - 89%     - dobry

50% - 74%     - dostateczny

30% - 49%     - dopuszczający

0% - 29%       - niedostateczny

Ocenę celującą ze sprawdzianu otrzymuje uczeń, który uzyskał 98-100% i wykonał zadania dodatkowe.

W przypadku braku zadań dodatkowych, gdy uzyskał 100%.

  1. Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych i oceniania uczniów:
    • sprawdziany obejmujące materiał z danego rozdziału podręcznika lub ze znajomości lektur
    • kartkówki lub odpowiedzi ustne obejmujące materiał z 3 ostatnich zajęć lekcyjnych,
    • przygotowanie do zajęć oraz aktywność,
    • prace pisemne (domowe lub wykonywane na lekcji),
    • prace dodatkowe, np. w formie plakatu (domowe lub wykonywane na lekcji)
  2. Osoba, która w czasie pisania sprawdzianu, kartkówki lub innej pracy pisemnej zostanie przyłapana na zaglądaniu do pracy innego ucznia lub na korzystaniu z innych niedozwolonych form pomocy, otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości jej poprawy.
  3. Uczeń na lekcje przynosi: podręcznik, ćwiczenia, zeszyt, przybory do pisania, kredki, klej, nożyczki.
  4. Uczeń przygotowuje się do lekcji odrabiając prace domowe i powtarzając ostatnie 3 tematy lekcji.
  5. W przypadku dłuższej, co najmniej tygodniowej, nieobecności uczeń ma obowiązek uzupełnić materiał w ciągu 7 dni. W przypadku nieobecności krótszej niż wymieniona uczeń ma obowiązek uzupełnić zaległy materiał na drugie zajęcia po powrocie do szkoły.
  6. Sprawdziany są zapowiedziane tydzień wcześniej oraz poprzedzone powtórzeniem wiadomości.
  7. Sprawdzone i ocenione kartkówki uczeń otrzymuje na własność. Ocenione sprawdziany uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji. Rodzicom testy mogą być udostępnione przez nauczyciela podczas zebrań i dni otwartych.
  8. Uczeń może raz poprawić ocenę ze sprawdzianu w formie określonej przez nauczyciela (pisemna lub ustna) w ciągu dwóch tygodni od jej otrzymania. Obie oceny są wpisane do dziennika.
  9. Uczeń nieobecny na sprawdzianie ma obowiązek zgłosić się do nauczyciela i ustalić z nim termin pisania testu, nieprzekraczający jednak dwóch tygodni od dnia powrotu ucznia do szkoły. Jeżeli po upływie dwóch tygodni uczeń nie ustali z nauczycielem wymienionego terminu, pisze sprawdzian na kolejnej, najbliższej lekcji. Uczeń jest również zobowiązany w razie nieobecności zaliczyć każdą inną, wymaganą przez nauczyciela pracę (pisemną lub ustną) podlegającą ocenie.
  10. Kartkówki nie muszą być zapowiadane. Mogą być na każdej lekcji. Tak jak w przypadku sprawdzianu, uczniowie mają możliwość poprawić raz ocenę z kartkówki w formie określonej przez nauczyciela (pisemna lub ustna) w ciągu dwóch tygodni od jej otrzymania. Obie oceny są wpisane do dziennika.
  11. Uczeń może 3 razy w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do zajęć. Przez nieprzygotowanie do zajęć rozumie się brak zeszytu ćwiczeń lub brak pracy domowej w różnej postaci (np. powtórzenia materiału z ostatnich 3 lekcji, wykonania zadań w zeszycie ćwiczeń lub na otrzymanych od nauczyciela kopiach). Nieprzygotowania nie można zgłaszać przed zapowiedzianym sprawdzianem lub kartkówką. Za kolejne (czwarte) nieprzygotowanie do zajęć uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
  12. Jeżeli uczeń nie odda w wyznaczonym przez nauczyciela terminie zadanej wypowiedzi pisemnej otrzymuje wpis „brak zadania” i jest zobowiązany oddać zaległą pracę na kolejnej lekcji. Jeżeli tego nie zrobi otrzymuje ocenę niedostateczną.
  13. Uczeń za aktywność w czasie zajęć może otrzymać „PLUS +”. Otrzymanie pięciu „plusów” jest równoznaczne z wystawieniem oceny bardzo dobrej. W danym miesiącu uczeń może otrzymać maksymalnie jedną ocenę bardzo dobrą z „plusów”.
  14. Oceny śródroczne i roczne są wystawiane na podstawie wszystkich ocen bieżących, ale nie są ich średnią arytmetyczną.
  15. Tryb otrzymania wyższej niż przewidywana oceny rocznej określa statut szkoły.